Bewoner onwel door koolmonoxide; brandweer haalt meneer uit woning

Headlines Zuidland

Zuidland – Iets na half 10 vanavond is een ambulance opgeroepen naar de Prins Bernhardstraat. 10 voor 10 werd ook de brandweer erbij gevraagd omdat er mogelijk een koolmonoxide-lekkage was.

De brandweer is de woning binnen gegaan waar zij een man aantroffen. Meneer was niet of slecht bij kennis en is naar buiten gedragen om vervolgens over te dragen aan de ambulancedienst. Meneer heeft direct zuurstof gekregen en kwam hierna al snel bij. Hij is ter controle naar het ziekenhuis gebracht.

De brandweer heeft in de woning gezocht waar de koolmonoxide vandaan kwam. Na een onderzoek bleek dat dit vanaf de CV ketel kwam.

De woning is door de brandweer geventileerd en de vrouw van de man is het advies gegeven om de CV ketel te laten nakijken.

Koolmonoxide

Koolmonoxide is een gevaarlijk gas. Het is niet te ruiken waardoor het ook wel een sluipmoordenaar wordt genoemd. Koolmonoxide kan vrijkomen bij een niet volledige verbranding, vaak bij een CV ketel of een houtkachel. De klachten beginnen bij hoofdpijn, misselijkheid en vermoeidheid en als er dan niet gereageerd wordt kan de persoon verward raken en zal uiteindelijk het bewustzijn verliezen en kan zelfs de dood tot gevolg hebben. Daarom wordt aangereden om een koolmonoxide-melder te hebben en deze op te hangen in de buurt van de CV.

Tagged